Deze blog verscheen eerder al op het Online Marketing blog van OMCollective
Hou jij je bezig met het optimaliseren van je website om deze te laten ranken in Google?
Denk jij wel eens:
“Oh jee, wéér een Google update!”?
Dan heb ik nieuws voor je:
You’re doing it wrong!
Maar niet getreurd.
In deze blog lees je waarom je je geen zorgen hoeft te maken.
Lees dus nog even verder want vandaag zul je ontdekken:
- Wat de master of Search: Google zelf over SEO zegt (get it straight from the source)
- Waar al die updates in Google voor dienen (néé, niet om jou te pesten)
- Hoe je Google voor altijd tevreden houdt (en dus niet bang moet zijn zijn omdat “het allemaal zo snel verandert“)
Wat zegt Google zelf over SEO?
Iedereen heeft een mening over SEO.
Ik ook.
Maar laten we eens bij de bron beginnen.
Wat zegt Google zelf over zoekmachine optimalisatie?
De man die het web-spam team lang heeft geleid: Matt Cutts, is de spokesman van Google voor alle SEO vragen.
Hij zegt:
“The goal is always the same to return the best, highest quality set of search results.”
Het doel van Google is altijd hetzelfde: Alle bezoekers de beste zoekresultaten van de hoogste kwaliteit weergeven.
Wat wil Google daarmee zeggen?
“So rather than trying to figure out reverse engineering the algorithm and trying to find all the different ways to rank higher and trying to take shortcuts. As long as you’re trying to make a fantastic site that people love that’s really compelling, that they are always coming to, that’s the sort of thing that puts you on the same side as Google.”
Dus, ga niet proberen het ranking algoritme van Google uit te pluizen.
Waarom niet?
- Je zult altijd een stap te laat zijn.
- Je moet steeds je website aanpassen.
- En je kan zomaar een Google penalty krijgen en al je rankings verliezen.
In plaats daarvan, probeer te begrijpen waarom Google al die algoritme updates doorvoert:
Om er voor te zorgen dat ze altijd de hoogste kwaliteit zoekresultaten kunnen weergeven.
“As long as you’re trying to make a fantastic site that people love that’s really compelling, that they are always coming to, that’s the sort of thing that puts you on the same side as Google.”
Vergeet dus niet dat een bezoeker niet zomaar een getal is, maar dat dit échte mensen zijn met échte ervaringen.
Die échte mensen moeten we een site geven die zoveel mogelijk waarde heeft voor hen. Als mens…
Dit doe je niet door een tekst te schrijven “voor Google” met jouw keyword er twintig keer in.
Vergeet die aanpak.
Focus liever op het schrijven van iets nieuws, origineels, grappigs, spannends of controversieels in je tekst.
Dit zorgt ervoor dat mensen die op je site komen via Google ook nog eens graag blijven plakken, je content delen en het doorsturen naar mensen die het nodig hebben.
Waarvoor dienen die updates dan?
Heel kort gezegd:
De updates dienen ervoor om ons elke keer en betere ervaring te geven als we met onze vragen naar Google gaan.
Een beter antwoord, een sneller antwoord, een duidelijker antwoord, minder afleiding et cetera.
Deze vraag verdient echter een completer antwoord wat een volledig andere blog zou kunnen zijn.
En wat denk je?
Die bestaat ook nog!
Wil je af van die angstige houding rondom Google’s algoritme updates?
En wil je begrijpen hoe en waarom Google beslist om deze updates te doen?
Je zult zien dat elke update anders is, maar steeds wordt gedaan vanuit dezelfde visie en met hetzelfde doel.
Hoe kun je Google voor altijd tevreden houden?
In plaats van elke keer achter de feiten aan te lopen, wil je een SEO strategie die levenslang stand houdt.
Zodat de energie die je vandaag in SEO steekt, volgend jaar ook nog opbrengt.
Je wilt niet dat al je werk van vorig jaar teniet wordt gedaan door de volgende Google update.
Hoe doe je dit dan?
Door jezelf en je bedrijf op één lijn te krijgen met Google’s filosofie:
“Richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf”
Puur door het feit dat je dit leest, durf ik te wedden dat je nog té vaak denkt aan hoe jij je commerciële boodschap in je tekst kan verwerken.
Ook ik struggle daarmee.
Hey, we’re marketeers.
Maar het is goed om daar steeds opnieuw bij stil te staan.
Maak je teksten de moeite waard.
Schrijf met passie.
Vertel iets nieuws, schokkends, geks of inspirerends. Laat je persoonlijkheid (of die van je bedrijf) eens doorschemeren. (Heb je geen idee wat de persoonlijkheid van je bedrijf is? Dan is het tijd voor je baas om eens goed na te denken over welke kernwaarden er voor haar of hem en het bedrijf gelden.)
“Ja maar, mijn product is niet sexy genoeg”
Ik wil alvast 1 veelgehoord argument tacklen.
Hier duiken we even wat dieper dan de titel van het blog doet vermoeden, dus consider it a bonus 😉
“Ik verkoop software die allerlei data systemen combineert en in de cloud en exchange en virtual… blablabla. Dat is nu eenmaal een rationeel product. Hoe kan ik daar nu anders over schrijven?”
Hetzelfde geldt overigens voor andere businesses. Een ijzerhandel, een usb draadjes winkel, noem maar op.
Het antwoord daarop is: Je bent ook geen software, ijzer, of usb draadjes aan het verkopen.
Je bent oplossingen aan het verkopen die toevallig komen in de vorm van jouw product.
Wat is namelijk het probleem dat jij oplost met je software product, ijzerhandel of usb draadje?
Je geeft een oplossing voor een ergernis of een probleem.
Een voorbeeldje
Laten we Pieter, een getrouwde man van 34 jaar bekijken.
De usb kabel die jij verkoopt kan voor Pieter veel meer betekenen dan “Ik heb een usb kabel nodig. Jij verkoopt die. Ik koop bij jou.”
Die usb kabel kan betekenen dat zijn liefdesleven met zijn vrouw een nieuwe dimensie krijgt.
Omdat die usb kabel ervoor zorgt dat Pieter de Chromecast kan verbinden met de TV en de vrouw de YouTube video’s van haar zus kan bekijken die geëmigreerd is naar Canada.
Zie je hoe jouw saaie product ineens veel sexy-er werd? (Oh, Pieter knows… 😉 )
Zo ook de bedrijfssoftware…
Een nieuw ERP systeem kan voor een bedrijfseigenaar het verschil betekenen tussen het zorgeloos spelen met zijn kinderen en het verliezen van zijn gezin doordat hij geen tijd meer voor ze had omdat hij alle zeilen bij moest zetten om zijn bedrijf te leiden.
Een ERP systeem heeft allerlei functies, natuurlijk!
En zeker, wil jouw klant weten wat hij hiermee kan doen.
En hoe hoger iemand in de seniority ladder staat, hoe meer je denkt te moeten uitleggen over deze rationele benefits.
Maar at the end of the day, gaat deze beste man ook naar huis, naar zijn gezin of vrienden, en wil kunnen genieten van zijn tijd. Zonder zorgen of zijn bedrijfsplanning en processen niet in het honderd gaan lopen.
Daar ligt de kans om mensen in jouw “SEO teksten” te verrassen, overtuigen, nieuwe inzichten te geven, te doen lachen et cetera.
Maar dit is absoluut een ware kunst, de balans tussen het rationele en emotionele weten te vinden.
Wie weet komt daar op zijn tijd ook een blogpost over. Of een boek 😉
En nu praktisch
Zo, we zijn terug uit dat uitstapje naar het schrijven voor het rationele en emotionele brein, maar terug naar de kern van deze blog:
Hoe kan ik dan praktisch zorgen dat ik mijn website optimaliseer om de juiste redenen?
Er moeten toch een paar concrete zaken te noemen zijn?
Jazeker, er zijn er zelfs 200.
Bekijk ze maar eens, hier zijn alvast 3 tips:
- Zorg dat je investeert in snelheid. Niets is zo vervelend als een trage website (test je snelheid via de link). En de aandachtsboog van mensen op internet is maar kort. Je bent ze zo kwijt.
- Zorg voor een schone website structuur. Gebruik breadcrumbs in je navigatie. Maak de opbouw van je url’s logisch en leesbaar.
- Verdiep je in Structured Data. Zo help je Google om mensen sneller en duidelijker antwoord te kunnen geven op hun vragen.
Je weet nu dus dat je de gebruiker voorop moet zetten.
Toch is het goed om nog één ding te onthouden:
Vaak moeten we onze techniek updaten om te kunnen voldoen aan de vraag van onze bezoekers.
Het programmeren van structured data in je website gaat bijvoorbeeld niet direct mensen een betere ervaring op jouw site geven. Maar, de techniek is nodig om “up te catchen” met hoe wij onze vragen stellen in de zoekmachine van Google.
Daarom kan het nog vaak voorkomen dat je wordt geadviseerd om iets technisch aan te passen dat niet direct gemerkt zal worden door je bezoeker. Anders dus, dan wanneer je effectief de inhoud van je teksten herschrijft.
Dit zijn vaak momenten waarop de techniek het gat tussen mens en computer aan het dichten is.
Het kan dus lijken alsof je wéér alleen voor Google aan het optimaliseren bent, maar dat is dus niet het geval. Vraag dan ook gerust even, waar een bepaalde update voor dient. En je zal snel genoeg merken dat deze steeds weer datzelfde doel dienen: “to return the best, highest quality set of search results.”
In het kort
- Wat de master of Search: Google zelf over SEO zegt: Alles draait om het weergeven van de beste zoekresultaten voor de bezoeker. Zolang jij oprecht focust op het toevoegen van waarde voor een bezoeker op je website, doe je goeie SEO.
- Waar al die updates in Google voor dienen: de updates van Google dienen altijd om de achterstand tussen mens en techniek te overbruggen. En ze dienen altijd om het hierboven genoemde doel te ondersteunen.
- Hoe je Google voor altijd tevreden houdt: Bouw je website en schrijf je content met als doel om het leven van de bezoeker te verbeteren. Vergeet even alle “regeltjes” die je kent. Schrijf de beste content die je je maar kunt bedenken. En voer de technische updates uit die jouw site beter, aangenamer, sneller, duidelijker en relevanter maken.
Mocht je nog meer willen weten over SEO, begin dan eens bij de rest van onze berichten over zoekmachine optimalisatie.
Nu weet ik dat dit best een lang verhaal was. Ben je wat visueler ingesteld en wil je wat meer beelden hebben bij dit verhaal? Dan kun je mijn presentatie over SEO in 2015 bekijken met iets meer dan 30 slides.
Tot de volgende keer!