Als je één van deze 5 uitspraken over de redenen voor een nieuwe website bij jouw op kantoor hebt gehoord:
- “Hij is out-of-date.”
- “Iedereen is hem beu.”
- “Het design is verouderd.”
- “Hun site is veel beter.”
- “We lopen achter!”
Lees dan verder, want ik kan je helpen.
Ik schrijf deze blog om je de harde waarheid te vertellen, namelijk dat dit bullshit redenen zijn. Als je jezelf, of iemand in je bedrijf dit soort dingen hoort zeggen, stuur ze dan de link naar deze blog door voor ze besluiten een offerte op te laten vragen bij een web bureau voor een nieuwe website.
De énige reden die je namelijk mag hebben om je site te veranderen is omdat dit gegarandeerd de gebruikerservaring zal verbeteren.
De gebruikerservaring (UX) verbeteren
De gebruikerservaring, of User Experience (UX) is een meetbaar principe. Je kunt gedrag op je site meten, wetenschappelijke testen doen en persoonlijke input verzamelen van je gebruikers om de User Experience te meten.
Deze gebruikerservaring moet dus leidinggevend zijn bij de beslissing of je een nieuwe website nodig hebt of niet.
Laat je niet leiden door je gevoel
Je gevoel laat je nog wel eens in de steek. Of eerder gezegd, je brein. Het heeft de neiging om ons dingen te laten geloven die helemaal niet waar zijn.
Verveling en angst
Alle redenen voor een redesign die ik hierboven heb genoemd komen in principe neer op enerzijds verveling en anderzijds angst.
Verveling: Ben je de huidige site beu?
Veel medewerkers in een bedrijf zien hun eigen website dagelijks voorbij komen en hebben er na een tijdje genoeg van. Ze zijn de “oude” site beu.
Vergeet niet, jij kan de huidige site wel enorm saai vinden… Maar jij ziet die website elke dag.
Je zet je elke dag in je bureaustoel op kantoor en hebt je eigen website waarschijnlijk als bookmark in je browser staan. Het zou me niet verbazen als je de website op dit moment in een andere tab nog open hebt staan 🙂
Jouw gemiddelde bezoeker zal je site waarschijnlijk maximaal maar 1 of 2 keer per maand voorbij zien komen.
En als je veel terugkerende bezoekers hebt… Denk niet dat jouw site de enige is die hij bezoekt. In de tussentijd ziet hij of zij nog duizenden andere sites op het internet. Het moet wel héél lang duren wil een bezoeker verveeld raken met je site op dezelfde manier dat jij je eraan stoort.
Het feit dat jij, je collega of je baas vind dat “het design van de website verouderd is” mag dus zeker niet de reden zijn voor een nieuwe website.
Angst: Zij doen het véél beter, dat moeten wij ook hebben!
Daarnaast denken veel mensen dat de concurrenten het véél beter doen. Je vindt je eigen website er amateuristisch uitzien. Pas op, ook ik trap in deze val. Het is menselijk.
Dit zorgt ervoor dat je bang wordt dat je eigen site totaal niet meer voldoet, wat alleen maar meer druk oplevert om je site te laten vernieuwen. Zonder dat je hiervoor de juiste data hebt die bewijst dat je site ook daadwerkelijk slecht is.
De kans is groot dat jouw concurrent precies dezelfde fouten maakt als jij: Zijn site vernieuwen op basis van zijn buikgevoel of vanwege de mening van de HPPITR (Highest Paid Person In The Room).
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat jouw concurrent zijn website beter is dan die van jou tenzij je hier de cijfers voor hebt om het te bewijzen.
Beide gevoelens, verveling en angst, zijn géén goede reden om tot een redesign over te gaan.
Zo maak je de juiste keuze
Voordat je aan een redesign project begint moet je je twee dingen afvragen:
- Kan ik met data aantonen wat er niet goed is aan mijn website? (Dit willen we absoluut vermijden bij een nieuwe website.)
- Kan ik met data aantonen wat er goed gaat is aan mijn website? (Dit willen we behouden voor de nieuwe site!)
Ga uit van data en niet van je buikgevoel
Als jij bepaalt wat er veranderd moet worden, kijk dan naar je Analytics Data en User Testing Data in plaats van op je gevoel af te gaan.
Door naar de juiste data en metrics te kijken kun je zien hoe groot het probleem is. Vaak is het niet nodig een hele site te vernieuwen. Zorg dat je het probleem vindt zodat je met een minimale aanpassing toch het maximale resultaat kan halen. Het kan soms zo simpel zijn als een formulier dat aangepast moet worden, een knop die verplaatst moet worden et cetera.
Vernieuw omdat het nodig is en niet omdat het mooi lijkt
Als je met een design team werkt is de verleiding groot om het mooiste kunstwerk neer te zetten wat je je kan voorstellen. Je site schittert en blinkt aan alle kanten en maakt een super moderne indruk. De website staat vol met de laatste designtrends. De designer is fier op zijn werk, jij bent tevreden, je baas is blij en het enige waar je collega’s het over hebben is hoe cool de nieuwe site wel niet is.
Hierbij wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat esthetiek niet gelijk is aan gebruiksvriendelijkheid.
Nogmaals: Alleen door te testen en te kijken naar je web analytics data, kun je bepalen of een design aanpassing de moeite waard is of niet.
Nieuwe website of een redesign van de bestaande site?
Als uit de data blijkt dat een kleine aanpassing het probleem kan oplossen, ga dan zeker niet de hele site vernieuwen! Kies dan liever voor een redesign in plaats van een compleet nieuwe site. Hierbij kun je gecontroleerd een onderdeel van je website vernieuwen en testen of het de gewenste resultaten levert.
Blijkt uit de data echter dat er over de gehele site heen een groot probleem ligt, dan kan een volledig nieuwe website wel nodig zijn. Soms is een website nog hopeloos verouderd en gebruikt het Flash (iets wat Google’s zoekmachine niet kan lezen, zo kom je dus niet in Google) of geeft de website de indruk dat je in 1995 leeft. Dan kan een grote schoonmaak wel nodig zijn.
Conclusie
Denk goed na, double check je emoties en gebruik data voordat je een compleet nieuwe website laat maken.
Stel jezelf de vragen:
- “Wat is het probleem op de huidige site?” Verzamel hiervoor de juiste data, kijk naar je web analytics, meet de juiste metrics en verzamel persoonlijke feedback van je gebruikers.
- “Wat zijn zaken die wél goed werken?” Je website bestaat heus niet alleen maar uit problemen. Onderzoek wat er goed gaat en wat bezoekers fijn vinden aan je huidige site.
Stuur de link van dit artikel gerust door naar iemand in uw bedrijf die zich wel eens schuldig maakt aan het nemen van emotionele beslissingen over de website. Hopelijk helpt het om minder zinloze redesigns te doen. Dit is uiteindelijk beter voor de klant, uw omzet en daarmee voor iedereen in uw bedrijf.