Deze blog post gaat over het (vermeende) negatieve effect van het runnen van een on-site gebruikersonderzoek of survey, op de inkomsten uit AdSense advertenties.
De hypothese…
Mijn hypothese is als volgt:
De pop-up van het gebruikersonderzoek zorgt voor lagere advertentie inkomsten.
[bra_border_divider top=’5′ bottom=’5′]
Let’s see how this all works:
- Ik vertel eerst kort hoe ik deze case study heb gedaan, om welk gebruikersonderzoek het gaat en hoe ik aan de gegevens van advertentie inkomsten ben gekomen;
- daarna gaan we kijken welke variabelen invloed hebben op het hele gebeuren;
- en als laatste kunnen we hopelijk de hypothese bevestigen of verwerpen… Klik hier als je lui bent en gelijk naar de conclusie wil skippen 😉
De case study
Het onderzoek doe ik door middel van Google Analytics en Google Adsense data van mijn website internetoptv.com. Als de gierigaard die ik ben, heb ik advertenties op die site waar ik gemiddeld per klik €0,30 dus 30 eurocent mee verdien. Op 2 januari 2013 heb ik een gebruikersonderzoek gestart door middel van een klein pop-up venstertje rechtsonder in het scherm. Vanaf die dag zijn mijn advertentie inkomsten drastisch gedaald ten opzichten van de 2 maanden ervoor.
Het gebruikersonderzoek van Qualaroo
Sinds begin van dit jaar (2013) heb ik dus een gebruikersonderzoek gestart. Ik maak gebruik van de free trial van Qualaroo, een bedrijf wat super simpele gebruikersonderzoeken en rapporten verkoopt.
De CTR van mijn AdSense advertenties
Ik merkte een “sudden drop” in advertentie inkomsten vanaf het moment dat ik het bovenstaande gebruikersonderzoek had geïmplementeerd. Mijn veronderstelling was dat deze pop-up de aandacht trok van mijn bezoekers waardoor ze minder aandacht hadden voor advertenties, en dus minder advertenties klikten en ik dus uiteindelijk minder advertentie inkomsten had.
[bra_border_divider top=’40’ bottom=’10’]
De hypothese is dus: De pop-up van het gebruikersonderzoek zorgt voor lagere advertentie inkomsten.
Let’s get at it!
Om de hypothese te kunnen bevestigen of verwerpen moeten we rekening houden met alle factoren die van invloed kunnen zijn.
Een aantal variabelen kunnen de resultaten van het onderzoek beinvloeden:
We maken onderscheid in:
- “meetbare” variablen;
- en “onmeetbare” variabelen.
1. Meetbare variabelen
Meetbare variabelen zijn gegevens die al worden gemeten en die we kunnen inzien. In dit geval zijn dat:
- Aantal pageviews;
- CPC (Kost per klik);
- CTR (Click Through Rate. Of als je echt Nederlands bent: Doorklikratio.)
Gelukkig is er een mooi overzicht te vinden waarin alle variablen worden weergegeven. Zo kunnen we eventuele correlaties of afwijkeningen gelijk zien.
2. Onmeetbare variabelen
Dan hebben we nog te maken met onmeetbare variabelen. Onmeetbare variabelen zijn gegevens die niet gemeten worden en die we niet kunnen inzien. Dit kunnen er ontelbaar veel zijn, de meest voor de hand liggende is:
- Verandering in advertentie aanbod (zo kan er een lagere click-through rate zijn doordat advertenties vanaf januari 2013 gewoon veel minder verleidelijk waren om op te klikken).
Klopt de hypothese? Tijd om de onderzoeksresultaten te analyseren..
Nu is het tijd om de hypothese te verifiëren of te verwerpen.
Kijk nog even terug naar het plaatje waarin alle drie de variabelen worden weergegeven: Pageviews, CPC en CTR.
Als alle variablen gelijk zijn gebleven en de CTR gezakt is kan ik aannemen dat het gebruikersonderzoek de aandacht afleidde van de advertenties. Hierdoor daalde de CTR en daarmee mijn advertentie inkomsten.
Wat is er nu precies gebeurd?
Natuurlijk zijn de totale advertentie inkomsten gedaald.
Maar dit gebeurde op twee manieren:
- Een daling van de CPC. De kost per klik werd lager (van 29 eurocent naar 20 eurocent).
- Een daling van de CTR. De Click Through Rate ging van 1,67% naar een schamele 1,04%.
Conclusie:
Het gebruikersonderzoek is niet volledig verantwoordelijk voor de daling van de advertentie inkomsten.
In plaats daarvan is het logischer dat de volgende factoren de oorzaak zijn van de daling in advertentie inkomsten:
- Simpelweg een minder aantrekkelijk advertentie aanbod waardoor de CTR omlaag ging(Hoe vaak klik jij nog op een Zalanda advertentie?);
- Doordat het advertentie aanbod minder was, was er dus minder concurrentie onder adverteerders waardoor zij minder hoeven te betalen per klik et voila: de CPC is omlaag gegaan.
[bra_border_divider top=’5′ bottom=’5′]
Did this story make sense? Did you enjoy it? Feel free to spread some love: Like, +1 or Tweet about it!