Ben je ook overgegaan tot Universal Analytics, de nieuwe tracking code van Google Analytics? En wil je weten hoe je nu gebeurtenissen meet zoals bijvoorbeeld uitgaande links?
In mijn blogpost over het meten van uitgaande links als events in Google Analytics kon je al lezen hoe gebeurtenissen “normaal” kunnen worden gemeten.
Met de overgang naar Universal Analytics is het meten van gebeurtenissen ook veranderd. De code die tot op heden gebruikt werd om kliks op uitgaande links, pdf documenten of YouTube play buttons te meten is nu iets anders. Lees verder voor een stap voor stap uitleg hoe je gebeurtenissen goed meet in Universal Analytics.
Event tracking in Universal Analytics
Met Universal Analytics geldt voor het meten van events de volgende code:
<button onclick="ga('send', 'event', 'categorie', 'actie', 'label');">
Waarbij je de woorden categorie, actie en label vervangt met je eigen termen zodat je de gebeurtenissen makkelijk kan terugvinden in je Analytics rapporten.
Een voorbeeld: pdf download meten met Universal Analytics
Stel dat je een link hebt via welke bezoekers een pdf document kunnen downloaden.
Je zult dan een link hebben die er zo uit ziet: Klik hier om de pdf te downloaden.
Als je de html code bekijkt van dat zinnetje ziet deze er als volgt uit:
<a href="http://www.downloadjepdfhier.nl">Klik hier om de pdf te downloaden</a>
De tracking code in het voorbeeld van een pdf download
Wil je nu elke klik op deze link meten als gebeurtenis in Universal Analytics dan moet je het volgende stukje code in de link toevoegen:
<a href="http://www.downloadhierjepdf.nl" button onmousedown="ga('send', 'event', 'PDF', 'download', 'NaamVanJePDF');">Klik hier om de pdf te downloaden</a>
Waar kun je gebeurtenissen terugvinden in Universal Analytics?
Om te zien of je website ook daadwerkelijks events meet kun je het gebeurtenissen rapport bekijken.
Deze vind je door in Analytics in de menubalk links te klikken op:
> Gedrag
> > Gebeurtenissen
> > > Overzicht