Met Google Analytics kun je meten en zien wat er op jouw website gebeurt.
Wat je echter niet kan zien is wat er gebeurt als mensen van je website weg gaan.
Dit artikel zal specifiek uitleggen wat je moet doen om het aantal kliks op een link, die naar een pagina buiten jouw website wijst, te meten.
Om dit soort interacties, of gebeurtenissen, te meten kun je Event Tracking in Google Analytics gebruiken.
(Overgestapt op Universal Analytics? Dan heb je een nieuwe code nodig voor het meten van events!)
Uitgaande links meten als gebeurtenis
Om te meten hoe vaak er geklikt wordt op een uitgaande link hoef je slechts een handeling uit te voeren:
- Het volgende stukje code toevoegen aan de hyperlink die je wil meten:
onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'category', 'action', 'label']);"
1) Code toevoegen om de gebeurtenis te kunnen meten
Stel, je hebt een link waarin je naar je Facebook pagina verwijst. Deze hyperlink ziet er dan zo uit:
<a href=”http://www.facebook.com”> Klik hier om naar mijn Facebook pagina te gaan </a>
Om een klik op die link te meten moet je dus het volgende toevoegen aan de link: onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'category', 'action', 'label']);"
Uiteraard zul je de woorden “category”, “action” en “label” moeten vervangen door je eigen woorden.
- Category (verplicht) = de categorie van de gebeurtenis. In dit geval: “social”
- Action (verplicht) = de actie die men hier uitvoert. In dit geval: “klik”
- Label (optioneel) = iets om de gebeurtenis nog meer te beschrijven. In dit geval: “facebook”
Je nieuwe hyperlink
Je nieuwe hyperlink komt er dan als volgt uit te zien:
<a href="http://www.facebook.com" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'social', 'klik', 'facebook']);"> Klik hier om naar mijn Facebook pagina te gaan </a>
Waar kan ik nu zien of er gebeurtenissen plaatsvinden?
Hoe vaak er nu wordt geklikt op deze hyperlink kun je in Google Analytics heel makkelijk zien.
Ga hiervoor naar:
> Gedrag
>> Gebeurtenissen
>>> Overzicht.
Did you like this post? Why keep it to yourself? +1 It on Google, Tweet about it or like it on Facebook.