Wanneer is een onderzoek betrouwbaar?

Een betrouwbaar onderzoek…

Zet jij ook wel eens je vraagtekens bij de resultaten van een (online) onderzoek? Luister je wel eens kritisch naar de radio als ze bij 538 weer eens zo’n “zinloos” onderzoek bespreken? Well, that’s you and me both.

Online onderzoeken

Er zijn heel veel factoren die de betrouwbaarheid van een onderzoek beïnvloeden. In deze post zal ik me richten op online onderzoeken. Met name onderzoeken die gebaseerd zijn op website statistieken. Met Google Analytics wordt bijna alles gemeten wat je je kan voorstellen en uit deze berg data kun je allerlei conclusies trekken.

google analytics data screenshot

Let’s get started

De beste uitleg van een theoretisch probleem is een praktijkvoorbeeld, vind ik. Daarom gebruik ik voorbeelden van echte websites, met echte data en echte screenshots. Ik ga je meenemen in een onderzoek wat ik aan het doen ben op mijn website. Een uitgebreid verslag van dit onderzoek vind je trouwens hier. Het verslag van dat onderzoek dateert echter uit Januari 2013 en op het moment van schrijven is het alweer april 2013. Het is dus interessant om te zien of er nog nieuwe inzichten zijn bijgekomen 🙂

Mijn onderzoek

Het onderzoek doe ik door middel van Google Analytics en Google Adsense data van mijn website internetoptv.com. Als de gierigaard die ik ben, heb ik advertenties op die site waar ik, per klik, €0,30, mee verdien. Op 2 januari 2013 heb ik een gebruikersonderzoek gestart door middel van een klein pop-up venstertje rechtsonder in het scherm. Vanaf die dag zijn mijn advertentie inkomsten drastisch gedaald ten opzichten van de 2 maanden ervoor.

qualaroo gebruikersonderzoek
Zo ziet het gebruikersonderzoek er uit

 De hypothese

Ik merkte een “sudden drop” in advertentie inkomsten vanaf het moment dat ik het bovenstaande gebruikersonderzoek had geïmplementeerd. Mijn veronderstelling was dat deze pop-up de aandacht trok van mijn bezoekers waardoor ze minder aandacht hadden voor advertenties, en dus minder advertenties klikten en ik dus uiteindelijk minder advertentie inkomsten had.

2013 januari adsense inkomsten
Hier zie je de “sudden drop” in inkomsten

 De conclusie van mijn onderzoek

De pop-up van het gebruikersonderzoek was niet geheel verantwoordelijk voor de daling in advertentieinkomsten. De inkomsten zijn  mede omlaag gegaan doordat het “hoogseizoen” van adverteren (de kerstperiode) voorbij was, de advertenties minder relevant waren voor mijn bezoekers en de CPC lager werd door de verminderde concurrentie onder adverteerders.

De vraag is nu of deze conclusie nog steeds staat, of dat we door de inzichten van de afgelopen maanden een andere conclusie kunnen trekken.

google adsense screenshot november 2012 tot april 2013
Het verdere verloop van de advertentie inkomsten nadat de pop-up is weggehaald. you see, no change.

 Was mijn onderzoek betrouwbaar?

Aangezien er geen schokkende veranderingen vallen te melden in de maanden na januari 2013 denk ik dat mijn conclusie klopt. Op 1 februari is de pop-up van het gebruikersonderzoek verwijderd. In de maanden erna zijn de advertentieinkomsten niet gestegen. In ieder geval niet met het bedrag waarmee de inkomsten na december zijn gedaald.

Dat bevestigd mijn veronderstelling dat de daling van advertentie inkomsten niet afhankelijk was van het gebruikersonderzoek, maar van een daling in het advertentieaanbod, mindere relevantie en lagere CPC. Omdat deze trends zich hebben doorgezet zijn de inkomsten na het verwijderen van de pop-up daarom ook ongeveer gelijk gebleven.

Gebruik minimaal 1 maand website statistieken

Natuurlijk is de benodigde hoeveelheid data voor elk onderzoek afhankelijk van het soort onderzoek wat je doet. Maar wil je een vuistregel hanteren voor het doen van onderzoek op je website gebruik dan minimaal 1 maand data om je op te baseren. Hoe meer data hoe beter, maar zorg dat je minimaal 1 maand data kan overleggen. Hiermee kan je al schommelingen van weekdagen en weekenden opvangen. Pak je bijvoorbeeld data van 1 jaar dan kan je seizoenstrends te zien krijgen. Dit is handig als je website seizoensgevoelig is: zwembroeken, skispakken, zonnebrand, thermokleding et cetera.

[bra_divider height=’5′]

Did you find this post of any value? You can share what you just learned:

 

Gepubliceerd op